Friday 1 October 2010

Happy Birthday Mama

30 september (Tahun dirahsiakan. Pompuan sensitif dengan tahun lahir nih) merupakan hari lahir the number one lady in my life forever, bondaku. Syahdu hari ni lagi sekali tak boleh bangun pagi dengan air liur basi di mulut, terus melawat mak dekat dapur yang tengah basuh kangkung untuk wish happy birthday. Biasanya ibu akan jawab terima kasih, lepas tu terus sambung dengan sound suruh mandi sebab dah tengahari. Memang bujang gila.

Ibu saya tak kisah pasal birthday-birthday. Dia tak mintak perfume CK, sama ada Calvin Klein mahupun Cik Kiah. Dia tak mintak handbag Prada, cap Prada Rantau Panjang pun dia tak mintak. Keluar makan dekat restoran pun dia tak pernah mintak. Bila aku kata nak bagi handbag pun, dia kata dia dah ada banyak (walaupun dah putus sana sini).

Bila-bila masa ibu saya bagi hint nak sesuatu, bila ada can saya try cari. Selagi ada dana nak dikeluarkan time tu. Dan sebab bank asyik overdraf, selalu boleh cater untuk benda kecil-kecil je. Bila ibu kata teringin hand mixer mulut mula ternganga. Nasib baik hint tu ditujukan kepada my sis. Kalau tak, mungkin dah ada Along simbah cat merah dekat depan bilik saya. When someone is so precious, giving a gift once per year is so cheapskate hokeyh? (Sila vote saya untuk anugerah anak mithali)

Tapi nak bagi hadiah dekat my mum kena surprise, sebab saya sebagai orang yang belum ada gaji memang dia susah nak ambil apa-apa hadiah dari saya. Pusing-pusing jadi die yang bagi dekat saya. Dan kalau bagi hadiah surprise pun dia akan offer nak bayar balik. That's my mum for ya. So kepada anak-anak dia yang dah ada gaji tu, selalu-selalu la dengar cue apa yang dia nak okei?

Sedikit tentang beliau. My mum is both tomboyish and girly depending on the situation. Silap besar la kalau nak mengadu nangis-nangis dengan dia. Dia tak layan, and instead give a smack to your head (fortunately, metaphorically) to pull yourself together. Choice drama pun dah makin ganas sekarang. Dulu tengok mamat korea jambu rambut perang bercinta di dalam salji. Sekarang tengok drama Thai bunuh-bunuh.

Tapi bila time lain, she's just your sweet lady of the house. Channel faveret, Asian Food Channel (berjangkit kepada/dari saya). Walaupun selalu tension banyak kerja, masakan beliau tetap tiptop. Asam pedas dia, memang boleh buat bisnes juta-juta wa cakap lu. Walaupun dia tak makan pun sebab dia anti rasa hanyir ikan. Bila sis ada event, dia yang laju tolong setup-kan mekap, jewellery dan handbag. Bila fashion sense saya kelihatan agak so-last-week, dia akan sound dulu.

Just so you know Mum, walaupun saya tak tau anda akan baca ke tidak. Afiq minta maaf kalau tertinggi suara, emosi tak tentu pasal atau ada sebarang kata-kata yang cakap tak serupa bikin. Semoga terus panjang umur dalam keberkatan dan murah rezeki dan maintain vogue. Dan jangan malas pergi klinik! =(

I dedicate lagu budak hitam ensem ni spesel for u mum. Enjoy.



p/s: Sori tak letak gambar beliau. Dia ni camera shy, tak suka publisiti murahan. Nak gambar dia kena mintak dekat manager dia dulu.

2 ulasan-ulasan tabloid:

Anonymous said...

OMG afiq. so sweet of u :D
mmg ikhlas dr lubuk hati kau. makcik, selamat hari hari yang ke ** . makcik masak sedaplah~

*fana*

nadiah said...

selamat hari lahir tuk mak awk...
smg pjg umo n di berkati Allah selalu (^_^)v

Post a Comment

Sila tinggalkan pesanan selepas nada *BEEP*... *BEEP*